Thursday, October 21, 2010

Asas Pengurusan Kewangan Peribadi

Salam hormat,

Jika anda lihat post saya sebelum ini bertajuk "Pengurusan Kewangan Peribadi' saya ada jelaskan sedikit sebanyak punca berlakunya masalah kekurangan wang dihujung bulan atau dipertengahan bulan. Untuk kali ini jom saya berkongsi dengan anda semua pengalaman saya menguruskan kewangan sejak saya menuntut di Universiti lagi.

Sebelum tu, saya ceritakan sedikit kenapa saya mula menguruskan wang walaupun pada ketika itu saya belum lagi bekerja dan tiada pendapatan tetap. Seperti yang anda sedia maklum hidup berdikari ni memang banyak dugaan dan cabaran ,lagi-lagi masalah kewangan. Saya mula jejak kaki ke Universiti pada awal tahun 2003, biasalah bila berjauhan dengan keluarga berdikari dah memang perlu untuk setiap individu. Cuma apabila hidup berdikari, cabaran mengurus kewangan adalah yang paling paling mencabar sekali. Apa taknya kalau duit bekalan xckup alamatnya tutup periuk la masa tu. Pernah saya kumpul duit beli periuk nasik khas untuk stanby bila wang poket nyaris-nyaris habis. Bila dah habis, nak mintak mak ayah segan pulak terpaksalah makan megi buat sementara waktu. Daripada terjadinya hidup susah saya pada ketika tu baru saya sedar pengurusan kewangan memang patut diambil berat.

1. Buat budget dulu
2. Rekod perbelanjaan dan keluar masuk wang

3. Buat analisis kesihatan kewangan (guna graf)

Bermula dari sejarah itulah saya cuba buat budget dulu, kemudian rekod perbelanjaan harian dan seterusnya lakukan analisis terhadap kesihatan kewangan saya (seperti excel sheet diatas). Semuanya saya lakukan dalam excel sheet. Anda pun boleh lakukan, tak perlu pakai software yang gempak, tak perlu upah orang buat untuk anda. Memang mudah....gunakan sumber yang ada dikeliling anda semaksimum yang mungkin.

Apa yang saya lakukan apabila 2 3 hari sebelum gaji masuk (atau pinjaman bagi student) siapkan budget dahulu. Budget ini anda perlu listkan kesemua perkara yang anda patut bayar dan jumlahkan kesemuanya. Kemudian lihat berapa banyak baki yang tinggal untuk perbelanjaan anda sehingga gaji/pinjaman berikutnya masuk.

Apabila gaji/pinjaman telah masuk anda perlu settlekan perkara yang anda senaraikan sehingga  selesai kesemuanya. Kemudian rekod setiap pengeluaran wang anda walaupun 10sen. Untuk merekodkan perbelanjaan ini anda perlu sedikit disiplin kerana merekod pengeluaran wang di perlu diupdate setiap kali anda lakukan pembelian atau pengeluaran wang. Apa yang saya lakukan, saya akan notekan perbelanjaan di dalam handphone atau tulis diatas kertas dahulu kemudian 2 3 jam sebelum anda tidur anda perlu rekodkan ke dalam excel yang anda telah design sebelum ini. Bermakna anda akan monitor wang anda setiap masa dan masalah kebocoran wang tidak akan timbul disini.

Langkah ketiga adalah membuat analisis kesihatan kewangan anda di dalam bentuk graf supaya senang nampak naik dan turun perbelanjaan anda. Jika terdapat satu point pada graf yang tinggi daripada yang lain anda secara sedar akan tahu sesuatu yang kurang sihat berlaku kepada kewangan anda. Sebagai contoh, setiap bulan perbelanjaan untuk bil telefon anda adalah RM100. Akan tetapi pada bulan ketiga dan keempat bil telefon anda mencecah RM500 sebulan. Apabila anda plotkan pada graf sebarang abnormal activity akan dapat dikesan dengan mudah. Daripada inilah anda akan dapat mengubati kesihatan kewangan anda semula dalam erti kata lain anda mengambil langkah bijak untuk kurangkan bil telefon anda pada bulan seterusnya. Jika anda tidak lakukan seperti ini saya risau abnormal activity ini tidak dapat dikesan dan akan berlarutan.

Kesimpulannya, berkemungkinan pengurusan kewangan peribadi saya berbeza dengan pengurusan kewangan peribadi anda. Walaupun terdapat perbezaan, target utama anda dan saya adalah sama iaitu mengelakkan kebocoran wang dan menguruskan kesihatan kewangan. Dengan mengurus kewangan anda sendiri percayalah anda akan dapat satu kepuasan apabila anda berjaya menguruskan kewangan anda walaupun baru sebulan anda mencuba. "Bermula dengan sebulan, kemudian dua bulan dan akhirnya perkara ini akan menjadi attitude anda yang sihat untuk jangka masa panjang. Jom kita urus wang :-)"


28 comments:

  1. Good post syed...sent a copy kt sy at nurullz_85@yahoo.com.my..thanx, free kn??

    ReplyDelete
  2. Ok, nti sy emailkan. Template ni boleh ubah ikut kesesuaian kita. tgu yer :-)

    ReplyDelete
  3. syed... nak gak.... uuf.starz@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum,
    Sangat menarik...
    Boleh Tuan kongsikan "idea" pada saya.
    aridha089@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum
    Entry yg sgt menarik,
    boleh syed sharekan template ke wan_nasruddin@yahoo.com.my?
    T/Kasih

    ReplyDelete
  6. sangat memerlukan boleh syed sharekan template ke midineast@gmail.com?
    T/Kasih

    ReplyDelete
  7. sangat memerlukan boleh syed sharekan template ke midineast@gmail.com?
    T/Kasih

    ReplyDelete
  8. Hello,
    Saya Juan Diego, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberikan pinjaman dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (diegosaintloans@outlook.com)

    ReplyDelete
  9. saya nak juga minta emel pada fiznur@gmail.com
    tq

    ReplyDelete
  10. saya nak juga minta emel pada fiznur@gmail.com
    tq

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum tuan terima kasih share ilmu . mohon share template tuan. email sy syafiqamn22@gmail.com

    ReplyDelete
  12. assalammualaikum.. bagus ilmu yang tuan share. boleh saya dapatkan templete tuan.. kelisa_6175@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  13. ade lg ker tamplet ni? boleh email pada.. nurhafizbaharudin@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Hi..tq ilmunya bossku..blh minta templatenya ka bossku..klu boleh minta hantarkan pada email sy bossku..pendekarnganyin87@gmail.com..thanks ya bossku...

    ReplyDelete
  15. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  16. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete

  17. Rychlá půjčka:sopuchmichal2@gmail.com Mám kapitál, který bude sloužit k poskytování krátkodobých a dlouhodobých zvláštních půjček od 50000 Kč do 500.000.000 Kč pro každého, kdo chce, aby byl tento úvěr vážný. Zájem ve výši 2% ročně v závislosti na půjčené částce, protože zejména nechceme porušovat zákon. Můžete splácet až 3 až 25 let v závislosti na výši úvěru. Je na vás, abyste prováděl měsíční platby. Požaduji pouze uznání certifikovaného ručně dlužného dluhu a některé části jsou také potřebné Email: sopuchmichal2@gmail.com

    ReplyDelete
  18. BAGAIMANA CARA MENGENAI KREDIT PINJAMAN JAMINAN
    (1) Peminjam palsu tidak perlu meminta Collatera dan tidak ada laman web
    (2) Peminjam palsu tidak mempunyai sijil perniagaan
    (3) Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan anda yang membuat anda layak mendapat pinjaman
    (4) Peminjam palsu tidak menggunakan Gmail, tidak ada dominan
    (5) Peminjam palsu tidak mempunyai alamat pejabat fizikal
    (6) Peminjam palsu meminta yuran pendaftaran dan bayaran trans
                                              Daftar sekarang
    DAFTAR SEKARANG: info@aasimahaadilaahmed.loanfirm.site
    laman web ::: https: //www.aasimahaadilaahmed.loanfirm.site
    E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ::: + 447456405237. Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm 2.4 juta dengan kadar faedah pinjaman sebanyak 1% dari PINJAMAN AASIMAHA ADILA AHMED. Semoga Allah memberkati mereka. InsyaAllah, dengan setia
    Jurjani baik
    Pengerusi Eksekutif / PENGENALAN Pegawai, VENTURES HARTA TANAH Email.jurjanibude0811@gmail.com

    ReplyDelete
  19. En Syed,boley emailkan template excel kat sy x? fakrul.lmsb@gmail.com

    ReplyDelete
  20. blh bg template kt sy x.. hazrulshabudin@gmail.com

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum tuan, blh emailkan kpd saya templete tu
    zurilazmanabdullah@gmail.com

    ReplyDelete
  22. assalamualaikum tuan, blh emailkan kpd saya templete tu
    zurilazmanabdullah@gmail.com

    ReplyDelete
  23. nama saya Alberth Eduard Sanady, saya berusia 47 tahun dan saya tinggal di Jl. Sorido Raya. km.12 No. 14. Kota Biak Provinsi Papua. Indonesia. Saya kehilangan 87 juta Rupiah kepada peminjam palsu hanya kerana saya memohon pinjaman 1 bilion Rupiah untuk melabur dalam perniagaan resort saya di Bali.
    Baru-baru ini saya sedang membaca artikel berita di blog tentang mengenai mengenai pandemik coronavirus dan bagaimana ia telah mempengaruhi setiap sektor ekonomi.
    Di blog saya, saya melihat kisah ibu yanti Ari dengan alamat, nombor telefon dan juga nombor Whatsapp pada bahagian komen tentang bagaimana dia meminjam dengan jayanya dari ibu ANA MICHAEL JAMINAN JAMINAN JAMINAN dan di bawah adalah maklumatnya

    ibu Yanti Ari dengan nombor telefonnya: +62 821-1644-0184 dan nombor Whatsapp nya: +62 821-1644-0184. dia tinggal di Kota Medan. e-melnya: ariy62612@gmail.com dan ini adalah butiran syarikat yang dia katakan bahawa dia dihubungi.
    PINJAMAN JAMINAN JAMINAN dan e-mel hubungan syarikat :: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com

    Daripada rasa ingin tahu, saya memutuskan untuk menghubungi ibu yanti untuk mengesahkan sama ada cerita yang dikongsi beliau adalah benar kerana saya sudah menjadi mangsa peminjam palsu, jadi saya memanggilnya dan kami juga bercakap pada whatsapp di mana dia menghantar saya semua bukti pinjamannya dari PINJAMAN TRUST JAMINAN.
    Setelah melihat dan mengesahkan segala yang ibu memberitahu saya, saya memutuskan untuk menghubungi PINJAMAN JAMINAN JAMINAN dan saya telah hadir. Setelah saya menyerahkan semua dokumen yang diminta dari saya. Permohonan pinjaman saya telah diluluskan dan saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank. Saya berjanji kepada ibu Yanti bahawa saya akan mengambil masa saya untuk berkongsi kebaikan jika saya menerima pinjaman daripada syarikat. Semoga Allah terus memberkati ibu Yanti dan syarikat untuk apa yang telah mereka lakukan untuk saya.
    anda boleh menghubungi ibu Yanti jika anda mahu dan anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: albertheduardsanady@gmail.com

    ReplyDelete
  24. Nama saya Ny. Yanti Ari. Saya pemilik bisnis yang menjual kosmetik. Untuk beberapa saat, saya telah mencari pemberi pinjaman Pinjaman yang dapat saya pinjam untuk mengembangkan bisnis saya dan juga menciptakan lapangan kerja bagi orang lain. Pengalaman pertama saya dengan pemberi pinjaman internet begitu buruk dan saya kehilangan jumlah 28 juta karena saya mengajukan permohonan sebesar 600 juta untuk meningkatkan bisnis saya. Setelah pengalaman saya, saya berjanji pada diri sendiri bahwa saya tidak akan pernah meminjam dari internet karena saya ditipu.

    jadi, suatu hari yang setia saya membaca artikel di blog dan setelah saya selesai membaca, saya pergi untuk memeriksa bagian komentar untuk mengetahui pendapat mereka. Saya melihat komentar oleh '' Dian Pelangi "perancang busana terkenal dan dia berbagi cerita tentang bagaimana dia meminjam pinjaman besar dari perusahaan tempat Ibu Ana Michael bekerja.

    Kemudian, saya memutuskan untuk menghubungi Dian Pelangi perancang busana terkenal dan saya menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya kehilangan 28 juta dari pemberi pinjaman buruk padanya. Saya masih ingat dengan jelas bagaimana dia mengatakan kepada saya bahwa semua pencarian saya untuk pemberi pinjaman yang andal sudah berakhir. dia mengirimi saya nomor teleponnya dan saya memanggilnya untuk memastikan karena saya tidak ingin kehilangan uang lagi. dia berbicara kepada saya dan berkata saya harus menghubungi perincian perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja dan saya akan menerima pinjaman saya tanpa penundaan dan saya harus mencoba membagikan kabar baik saya agar orang lain selamat dari pemberi pinjaman yang buruk.

    Jadi saya menghubungi Ny. Ana Michael melalui email: (ANAMICHAELGUARANTYTRUSTLOANS@GMAIL.COM)
    Ini adalah email Dian Pelangi: (DIANPELANGIINDONESIA@GMAIL.COM) yang saya hubungi.
    Setelah saya menghubungi perusahaan pinjaman, saya diminta untuk menyerahkan semua yang diminta dari saya sebagai peminjam dan setelah beberapa saat, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya menerima pinjaman saya tanpa penundaan atau segala bentuk tekanan.
    jadi, saya menambahkan informasi pribadi saya untuk siapa saja yang mencari pemberi pinjaman yang dapat dipercaya untuk menghubungi saya dan saya siap untuk membantu Anda karena saya ingin orang lain diselamatkan dari pemberi pinjaman yang buruk.

    Nama: Yanti Ari
    Nomor telepon saya: +62 821-1644-0184
    Nomor Whatsapp: +62 821-1644-0184
    Kota: Medan
    Email saya: ARIY6261@GMAIL.COM

    Saya berdoa semoga Allah memberi orang-orang yang membutuhkan pinjaman untuk melihat kisah saya ini sehingga mereka dapat diselamatkan saat saya diselamatkan. Saya selalu siap memberikan bantuan kepada siapa pun yang membutuhkannya, jadi jangan ragu untuk menghubungi saya kapan saja karena saya tidak membuat orang-orang saya jatuh ke tangan pencuri !!!

    ReplyDelete
  25. SALAM encik..boleh ke emelkan template ni, daimanfiqalbi96@gmail.com..terima kasih

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum...boleh email kepada saya template tue...?

    ReplyDelete
  27. Assalamua'laikm.. encik boleh ka emailkn template ini, hajarman671011@gmail.com

    ReplyDelete

Popular Posts